Tonerek és tintapatronok

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtatómodell választék

Modell sorozat töltés

Modell sorozat töltés

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtatómodell választék

Modell sorozat töltés

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtatómodell választék

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtatómodell választék

Modell sorozat töltés

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtatómodell választék

Modell sorozat töltés

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtatómodell választék

Modell sorozat töltés

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtatómodell választék

Modell sorozat töltés

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtatómodell választék

Modell sorozat töltés

Irodaszerek és iskola
Akciók

Az elmélyült olvasás képességének elvesztése

A digitális korszak a szövegolvasás új megközelítését is előidézte. Ez utóbbi inkább a szöveg mélyebb megértés nélküli gyors áttekintésén alapul. Egy új kutatás szerint e nélkülözhetetlen készség elvesztésétől való félelem a legnagyobb azoknál a gyerekeknél, akik általában kilenc-tíz éves koruk körül áttérnek az „olvasástanulásról" az „olvasásra, hogy tanulhassanak ".

John R. MacArthur amerikai újságíró az egyik cikkében az amerikai oktatási minisztérium legutóbbi felmérésére hivatkozott, amely szerint a 13 évesek szövegértési készsége átlagosan négy ponttal csökkent. A Covid-19 által sújtott 2019/2020-as tanév kritikusnak mondható. Még riasztóbb, hogy az átlagos csökkenés hét pont volt a 2012-es adathoz képest. A legrosszabbul teljesítő tanulók pontszámai 1971-ben, az első országos vizsgálat elvégzésekor az olvasási készségszint alá estek. 

A Covid-19 és a pandémia idején tapasztalt blokádok, amikor a tanulás nagyrészt online zajlott, nagyrészt az oka a visszaesésnek. De kevésbé esik szó a megvilágított képernyőről, amely pixeles betűtípust jelenít meg a nyomtatott vagy beolvasott szöveg helyett, amelyet a gyerekek jóval 2020 előtt olvastak. 

 

forrás: Canva

Probléma a digitális szöveg olvasásával

A nyomtatott szövegből való olvasáshoz képest a digitális szöveg olvasása számos kihívást jelent. Végül, de nem utolsó sorban az általunk használt digitális eszközök természete és az általuk kínált könnyű hozzáférés, amely többféle zavaró tényezőt kínál. De arról is szó van, hogyan olvassuk a digitális szövegeket, ami általában görgetést és szkennelést foglal magában, legyen szó egy baráttól kapott szöveges üzenetről, egy online cikkről vagy egy tanár által biztosított fontos tanulási forrásról.

Egyre több kutatás vizsgálja a digitális szövegek olvasásának hatását a nyomtatott szövegekkel szemben, és azt találja, hogy a papír és a nyomtatott szöveg minden alkalommal nyer. MacArthur kiemeli cikkében a legújabb tanulmányt, amely feltárja a digitális szövegek nyomtatott előtti olvasásának negatív következményeit.

Egy idegtudós-csoport tanulmányait Dr. Karen Froud, az amerikai Columbia Egyetem Teachers College munkatársa 10 és 12 év közötti gyerekeket tesztelt. Arra kérték őket, hogy olvassák el az eredeti szövegeket papíron és a képernyőn. Azt találták, hogy a résztvevők mélyebb megértéssel olvasnak, ha papíron olvasnak szöveget, mint a képernyőről olvasva, ahol felületes olvasást figyeltek meg.

Mi az az elmélyült olvasás?

A digitális szövegek megjelenése előtt a legtöbb olvasás kisebb-nagyobb mértékben mélyreható volt. A mélyreható olvasás nem csak arról szól, hogy megtanuljuk, mit mond a szöveg, hanem arról is, hogy megértsük, mit jelent. Koncentrációt igényel, ami azt jelenti, hogy nincs zavaró tényező. Pontosan ez az, amit nehéz elérni az egyre inkább digitalizálódó világban. A mélyreható olvasás kihívást jelent manapság a legtöbb ember számára, még azok számára is, akik a digitális dolgok megjelenése előtt nőttek fel. De az olyan iskolában tanuló gyerekek számára, ahol a digitális szöveg az elmúlt években egyre gyakoribb normává vált, ez komoly aggályokat vet fel.

Mirit Barzillai egy 2009-es cikkében kiemelte azokat a kihívásokat, amelyekkel a gyermekek mélyreható olvasása szembesül

„Mélyreható olvasás alatt olyan kifinomult folyamatok összességét értjük, amelyek támogatják a megértést, beleértve a következtető és deduktív érvelést, az analógiás készségeket, a kritikai elemzést, a reflexiót és az áttekintést. A szakértő olvasónak ezredmásodpercekre van szüksége ezen folyamatok végrehajtásához; a fiatal agynak évekre van szüksége a fejlődésükhöz. Az idő mindkét kulcsfontosságú dimenzióját potenciálisan veszélyezteti a digitális kultúra átható hangsúlya a közvetlenségre, az információs túlterheltségre és a média által vezérelt kognitív készletre, amely magában foglalja a sebességet, és elriaszthatja a reflexiót olvasásunkban és gondolkodásunkban."

Léteznek olyan lépések, amelyeket megtehetnek és tesznek is a digitális világ olvasásra gyakorolt káros hatásai ellen.

 

forrás: Canva

A papíralapú szövegek újbóli bevezetése az iskolákban

Svédországban az oktatás "hiperdigitalizált megközelítése" után az ország iskolái most lépéseket tesznek a nyomtatott könyvek irányában, a néma olvasásra és a kézírásra való összpontosítás visszaállítására. Maga az írott betű a második ok az aggodalomra. A gépírás, a billentyűzeten való gépelés nagyrészt felváltja a klasszikus papírra írt, kézzel írt szöveget. A lépés a gyerekek szövegértési arányának az Egyesült Államokban tapasztaltakhoz hasonló csökkenésével függ össze. Egy nemzetközi felmérés szerint a svéd negyedik osztályosok (9 év körüliek) olvasási szintje a 2016-os 555-ös átlagról 2021-re 544-re esett vissza 

Az otthon nyomtatott könyvek jelentősége

Bár a szülők papíron nem mindig tudják ellenőrizni vagy nyíltan befolyásolni a digitális források iskolai használatát, otthon azonban igen. Hangsúlyozni kell a szülők szerepének fontosságát a nyomtatott könyvek otthoni olvasásának ösztönzésében, hogy az a gyermekek mindennapi életének, valamint a digitális könyvek része legyen, segítse olvasási készségeik fejlesztését. 

A fogyasztók 65%-a a nyomtatott termékeket részesíti előnyben

Tekintettel a választási lehetőségre, a legtöbb fogyasztó inkább a nyomtatott szöveget olvassa. A Two Sides társaság 2023-as felmérése kimutatta, hogy az európai fogyasztók 65%-a szívesebben olvas nyomtatott könyveket, és 52%-uk úgy gondolja, hogy a gyerekek többet tanulnak nyomtatott anyagokból, mint a digitálisakból (csak 16%-uk nem ért egyet). További 45% egyetértett azzal, hogy jobban megérti a történetet, ha nyomtatott hírt olvas, mint online.

A nyomtatás jobb a tanuláshoz

Egyre több, a nyomtatott és a digitális olvasás közötti különbségeket vizsgáló kutatás, amelyek egyre világosabbá teszik, hogy a nyomtatott szöveg a legjobb a tanulásban. Ha abbahagyjuk a nyomtatott szövegek olvasását, végül elveszítjük a mélyreható olvasás és a szöveg megértésének képességét. Nem kerülhetjük el a digitális formában való olvasást, de fejleszthetjük a digitális formában való olvasást, de a mélyen összetett szövegek olvasásának képességét is. Egy másik tényező a fizikai dimenzió, amikor nyomtatott formában érinthetjük meg a könyvet.

 

forrás: twosides.info