Tonerek és tintapatronok

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtatómodell választék

Modell sorozat töltés

Modell sorozat töltés

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtatómodell választék

Modell sorozat töltés

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtatómodell választék

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtatómodell választék

Modell sorozat töltés

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtatómodell választék

Modell sorozat töltés

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtatómodell választék

Modell sorozat töltés

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtatómodell választék

Modell sorozat töltés

Nyomtató vagy kazetta típusa

Nyomtatómodell választék

Modell sorozat töltés

Irodaszerek és iskola
Akciók

Mi az a Montessori?

Mi az a Montessori oktatás?

Dr. Maria Montessori olasz orvosnő által kidolgozott gyermekközpontú megközelítés több mint száz éve alakítja át a gyermekek oktatását az iskolákban világszerte.

 Amint belép az osztályterembe, tudja, hogy valami egészen más történik. A Montessori-tantermek azonnal felismerhetőek. Látni fogja, hogy a gyerekek önállóan vagy csoportokban dolgoznak, gyakran speciálisan kialakított tananyagokkal, mélyen belemerülve a munkájukba, tiszteletben tartva egymást és környezetüket.

A Montessori-módszer támogatja a gyermekek és serdülők következetes, önmotivált növekedését fejlődésük minden területén, legyen az kognitív, érzelmi, szociális és fizikai. 

A Montessori oktatás diák által vezetve és saját tempóban, de hozzáértő és gondoskodó tanárok figyelme alatt, akik irányítják, értékelik és gazdagítják a tanítást, az osztálytársak és a nevelő környezet irányításával. 

 

Egy közösségi

osztálytermek keretében több korosztály számára, amelyet úgy alakítottak ki, hogy természetes lehetőségeket teremtsenek a függetlenségre, az állampolgárságra és a felelősségvállalásra. A gyerekek magukévá teszik a multi-érzelmű tanulást és a szenvedélyes kutatást. Az egyes tanulók saját tempójukban figyelnek saját kíváncsiságukra, időt szánva az egyes fogalmak teljes megértésére és az egyéni tanulási célok elérésére.

A szabadság és a kételkedés támogatásának, mélyreható vizsgálódások és a kapcsolatok kialakításának köszönhetően a Montessori-tanulók magabiztos, lelkes és önirányító tanulókká és polgárokká fejlődnek, akik felelősséget éreznek önmagukért és közösségeikért. Kritikusan gondolkodnak, együttműködnek és bátran és tisztességesen cselekszenek. Milyen jobb eredményt kívánhatna gyermekeinek?

Dr. Maria Montessori sok új kifejezést és fogalmat vezetett be a gyerekek fejlődésének és tanulásának leírására. Ezeket a kifejezéseket még mindig gyakran használják a Montessori közösségben. Ezekkel a kifejezésekkel találkozhat, amikor megismeri a Montessori oktatási módszert.

Felfogó képesség

A kisgyermek születésétől körülbelül 6 éves koráig intenzív mentális tevékenység időszakát éli meg, amely lehetővé teszi számára, hogy tudatos erőfeszítés nélkül gyorsan és könnyen "felszippantsa" a környezetéből származó tanulást. 

Casa dei Bambini

Magyarul ez "Gyermekház" és az első iskola neve Dr. Montessori. 

Gyermekház

Sok Montessori iskolában így hívják a 2,5 (vagy 3) és 6 év közötti gyerekek osztályát; más iskolák az osztálytermet ebben a korcsoportban Casa-nak, óvodának, eleminek vagy korai gyermekkornak nevezik.

A konkréttól az absztraktig

Logikus, fejlődési szempontból megfelelő folyamat, amely lehetővé teszi a gyermek számára, hogy a fogalom elvont megértését úgy alakítsa ki, hogy először konkrét formában találkozik vele, például megtanulja a számláló tábláról a tizedes rendszer matematikai fogalmát az egyesekbe, 10-ekbe, 100-okba és 1000-ekbe való csoportosításával.

Hiba ellenőrzés

A Montessori anyagokat úgy alakították ki, hogy a gyermek azonnali visszajelzést kapjon a munkahelyi előrehaladásáról, ami lehetővé teszi számára, hogy felnőtt segítsége nélkül felismerje, kijavítsa  a hibát  és tanuljon belőle. A tevékenység irányításának a gyermek kezébe adása erősíti önbecsülését és önmotivációját, valamint a tanulást.

Mozgáskoordináció

A nagy- és finommotorikus mozgások finomítása a kisgyermekkori fejlesztések egyike, amikor a gyermek megtanulja az önálló feladatokat. A Montessori tanterem lehetőséget kínál a gyerekeknek mozgásuk tökéletesítésére, és ezek a tevékenységek vonzzák a gyerekeket, különösen azok, amelyek precizitást és pontosságot igényelnek. 

Kozmikus oktatás

Maria Montessori arra hívta fel figyelmünket, hogy adjunk a gyerekeknek egy „rálátást az univerzumra", hogy segítsünk nekik felfedezni, hogy minden része hogyan kapcsolódik egymáshoz és hogyan függ egymástól, és segítsünk nekik megérteni helyüket a társadalomban és a világban. A Montessori iskolákban az alapfokú programokon részt vevő gyerekek (6-12 évesek) a csillagászat, kémia, biológia, földrajz és történelem tanulmányozását ötvöző történeteken keresztül ismerkednek meg az univerzum létrejöttével. Ezek a leckék segítik a gyerekeket abban, hogy tudatosítsák saját szerepüket és felelősségüket, mint emberek és a társadalom tagjai, és segít nekik felfedezni "kozmikus szerepüket" – egyedülálló és jelentőségteljes céljukat a világban.

Didaktikai anyagok

Didaktika jelentése: "tanításra tervezték vagy szánták", ezek speciálisan tervezett tananyagok, amelyek közül sokat Maria Montessori talált ki, és amelyek minden Montessori osztálytermet fémjelzik.

Igazgató vagy útmutató

Történelmileg a vezetőtanár kijelölése a Montessori-tanteremben; egyes iskolák még mindig „igazgatóként" vagy „vezetőként" emlegetik az igazgatót, míg mások az ismertebb „tanár" kifejezést használják. A Montessori-oktatásban a tanár szerepe az, hogy az egyes gyermekeket célirányos tevékenységre vezesse, az egyes gyermekek felkészültségének és érdeklődésének megfigyelése alapján 

Erdkinder

Németül „a föld gyermeke" kifejezés egy Montessori tanulási környezetet ír le 12-15 évesek számára, amely összeköti őket a természettel, és céltudatos, gyakorlati munkába vonja be őket, amely hozzájárul a közösséghez. Erdkinder programjait gyakran "farmiskoláknak" nevezik.

Szabadság határokon belül

A Montessori-tantermek gondosan és átgondoltan vannak kialakítva, hogy ösztönözzék a gyerekeket a szabad mozgásra, és a megfelelő magatartás ésszerű határain belül saját munkájuk megválasztására. Ezek a korlátok az osztályterem alapszabályai, és lehetővé teszik a gyermekek számára, hogy szabad akaratukat gyakorolják, miközben biztosítják, hogy választott tevékenységeik tiszteletben tartsák mások és környezetük tiszteletét.

Kedvesség és udvariasság

A Montessori iskolákban a gyerekeket formálisan megtanítják azokra a szociális készségekre, amelyeket egész életükben használni fognak, például azt, hogy „kérem" és „köszönöm", udvariasan félbeszakítsák a beszélgetést, inkább kérjenek, mintsem segítséget követeljenek, és szívélyesen üdvözöljék a vendégeket.

Alapszabályok

A Montessori osztálytermi szabályokat általában "alapszabályoknak" nevezik, amelyek meghatározzák a megfelelő viselkedést az osztályteremben. Az alapszabályok minden korcsoportban egyszerűek – a gyerekek szabadon dolgozhatnak bármilyen, a környezetben megjelenített anyaggal vagy tevékenységgel, amennyiben azt tiszteletteljesen használják. Nem károsíthatják az anyagot, sem magukat, sem másokat.

Korcsoportok (vagy több kevert korcsoport)

A Montessori oktatás egyik jellemzője, hogy a különböző korú gyerekek egy osztályteremben dolgoznak együtt. A korcsoportok a fejlesztési terveken alapulnak, amelyeket dr. Maria Montessori határozott meg. A több korosztályú csoportok lehetővé teszik a fiatalabb gyermekek számára, hogy az idősebb gyermekektől tanuljanak, és megfigyelés útján új kihívásokat tapasztaljanak meg; az idősebb gyerekek a már elsajátított fogalmak tanításával erősítik meg tanulásukat, fejlesztik a vezetői készségeket, és példaképül szolgálnak. Mivel minden gyermek munkája egyéni, a gyerekek a saját tempójukban haladnak; a korok közötti versengés helyett együttműködés van. Ez az elrendezés tükrözi a valós világot, amelyben az egyének dolgoznak, és bármilyen korú és beállítottságú emberrel érintkeznek. Általában a 2,5/3-6 éves gyerekeket egy kisgyermekkori osztályteremben csoportosítják. A 6–9 éves gyerekek alsó tagozaton (1–3. osztály) osztoznak, a felső tagozatosok pedig 9–12 évesek (4–6. osztály). Középfokú szinten a csoportosítások 2 vagy 3 évesek lehetnek. A születéstől – 3 éves korú gyermekek – különböző korosztályok szerint csoportosíthatók, és általában születéstől 15/18 hónapos korig (vagy mobilitás esetén) és 15/18 hónapostól 3 éves korig csoportosíthatók. 

Montessori

A kifejezés utalhat dr. Maria Montessori, a Montessori-nevelési módszer megalapítójára, vagy magára a módszerre.  

Nido

A „fészek" olaszul, ez egy Montessori környezet csecsemők számára, bár nem minden csecsemőprogramot kínáló iskola használja ezt a kifejezést.

Normalizálás

Természetes fejlődési folyamat, amely a munka vagy a tevékenység szeretetében, koncentrációban, önfegyelemben és a siker örömében nyilvánul meg. Dr. Montessori megfigyelte, hogy a Montessori programokban részt vevő gyerekek normalizálódást mutatnak az ismétlődő, megszakítás nélküli munkavégzés során, amely során szabadon és saját tempójukban dolgoznak a saját választott tevékenységeiken. A normalizált gyermek boldog, jókedvű gyermek, aki pozitív szociális készségeket mutat a Montessori osztályteremben. 

Fejlődési szintek

A növekedés, fejlődés és tanulás négy különálló periódusa, Dr. Maria Montessori megállapította, hogy az emberi lény a következő szakaszokon halad keresztül: 0-6 éves korig

(a „ felszippantás" időszaka); 6 – 12 (a reflexió és az absztrakció időszaka); 12-18 (amikor a serdülők „társadalmi ént" építenek fel, erkölcsi értékeket fejlesztenek ki és érzelmileg függetlenné válnak); és 18-24 éves korig (amikor a fiatal felnőttek építik fel önmaguk megértését és próbálják megtalálni a helyüket a világban).

Gyakorlati élet

Montessori kifejezés, amely magába foglalja a "háztartási" munkát az otthoni és az osztálytermi környezet fenntartása érdekében; öngondoskodást és személyi higiéniát; és kedvességet, udvariasságot. A gyakorlati életkészségek nagyon érdekesek a kisgyermekek számára, és a későbbi absztrakt tanulás alapját képezik. 

Tevékenységek a gyakorlati életből

A Montessori osztálytermekben a kisgyermekek olyan tevékenységeken keresztül tanulnak meg gondoskodni magukról és környezetükről, mint a kézmosás, portörlés és felmosás. Ezek a tevékenységek segítik a kisgyermekeket és az óvodásokat az önálló munkavégzés elsajátításában, a koncentráció fejlesztésében, valamint a későbbi olvasási és matematikai munkára való felkészülésben; az idősebb gyerekek olyan fejlettebb tevékenységekben vesznek részt, mint a főzés, kertészkedés, vállalkozás. 

Előkészített környezet

A pedagógus gondosan válogatott, esztétikusan elrendezett anyagok felhasználásával készíti el a Montessori tantermi környezetet, amelyet fokozatosan mutat be a teret használó gyerekek fejlődési igényeinek megfelelően. A jól előkészített Montessori környezet megfelelő méretű bútorokat, Montessori anyagok teljes készletét és elegendő helyet foglal magában, hogy a gyerekek nyugodtan, egyedül, vagy kisebb-nagyobb csoportokban dolgozhassanak.

 Alap osztály

Egyes Montessori iskolákban ez a 3-6 éves gyerekek osztálya; Az Amerikai Montessori Társaság azonban a "korai gyermekkor" kifejezést használja, és a korhatárt 2,5-6 év  között határozza meg.

Érzékeny időszak

Az emberi fejlődés kritikus időszaka, amikor a gyermek biológiailag készen áll és fogékony egy adott készség vagy képesség – például nyelvhasználat vagy rendérzék – elsajátítására, és ezért különösen érzékeny azokra az ingerekre, amelyek elősegítik e képességének fejlődését. A Montessori tanár úgy készíti fel a környezetet, hogy megfeleljen az egyes érzékeny időszakok fejlődési igényeinek.

Érzékszervi anyagok

Az ezekkel az anyagokkal végzett munka fejleszti és erősíti az 5 érzékszervet - látást, hallást, tapintást, ízlelést és szaglást -, és megalapozza a beszédet, az írást és a matematikát. Minden tudományosan megtervezett anyag elkülönít egy adott minőséget, például színt, méretet vagy formát. Ez a gyermek figyelmét erre az egyetlen tulajdonságra összpontosítja, és megtanítja neki, hogy osztályozza, rendezze és fejlessze a szókincset, hogy leírja a körülötte lévő világban tapasztalt tárgyakat.

3 lépésből álló lecke

3 lépéses technika az információ bemutatására a gyermek számára. Az első bevezető vagy megnevezés időszakban a tanár megmutatja, mi „ez". (A tanár mondhatja azt, hogy „Ez egy hegy", és rámutathat a 3 dimenziós térképen.) A második asszociációs vagy felismerési szakaszban a tanár megkéri a gyermeket, hogy „mutassa meg", amit most azonosított („Mutasd meg" A hegy"). Végül a felidézési időszakban a tanár megkéri a gyermeket, hogy nevezze el a tárgyat ("Mi az?", kérdezi a gyerektől a hegyre mutatva.) Az átmenet az új információ fogadásától a passzív felidézésig az aktív felé. Az azonosulás megerősíti a gyermek tanulását, és megmutatja, hogy elsajátította a fogalmat.

Munka

Céltudatos tevékenység. Maria Montessori megjegyezte, hogy a gyerekek az általuk választott céltudatos tevékenységeken keresztül tanulnak. A Montessori iskolák minden gyermeki tevékenységet „munkának" neveznek. Míg a „munka" komoly erőfeszítésnek tűnik, Dr. Montessori észrevette, hogy a gyerekek örömet mutatnak, és ezt a céltudatos tevékenységet játékként élik meg.

Munkaciklus

A Montessori-tanterem előkészített környezetében a gyerekek megtanulnak egy munkaciklust teljesíteni, amely magában foglalja 1) egy tevékenység kiválasztását; 2) a tevékenység befejezését (többször is megismételheti a tevékenység teljes sorozatát), megtisztítja és visszaküldi az anyagokat a megfelelő helyre; és 3) elégedettség érzését a feladat teljes elvégzése okán.

A montessori módszerrel számos eszközt saját maga is elkészíthet tervezéssel és nyomtatással. A színes nyomtató mellett a lamináló készülék is jó segítség.