Hogyan vásárolhat biztonságosan az interneten


Új év ismét online stílusban

A világjárvány megjelenésével az online vásárlóerő jelentősen megnőtt. A bezárt üzemek és üzletek miatt az ügyfelek az online térbe szorultak. Most már nem az árucikkek rendelésének otthoni kényelméről van szó, hanem szükségszerűségről, ha vásárolni akarunk. Ez bizonyos kockázatokat is magában hordoz. Annak ellenére, hogy manapság a fizetések nagyon jól biztosítottak, nagy körültekintésre van szükég. Ez főleg azokra az e-boltokra vonatkozik, amelyekből még nem vásárolt. Hogyan vásárolhat biztonságosan és ellenőrizheti az online áruház hitelességét. Néhány lépést megtehet az eladó ellenőrzése érdekében vásárlás előtt.

Hogyan ellenőrizzük az eladót

Az eladó ellenőrzése az első dolog, amit meg kell tennie. Minden neves eladó felsorolja az e-bolt weboldalán saját magáról vagy a cégről szóló információkat. Az eladó azonosítója tartalmazza az eladó nevét, az üzletet működtető cég nevét és elérhetőségét. Ide tartozik az azonosító szám, amellyel minden legális üzletet folytató online áruháznak rendelkeznie kell. Ezeket az információkat a kereskedelmi nyilvántartásban is ellenőrizheti. Ezen információk mellett a webhelynek tartalmaznia kell a cég címét, a telefonszámmal rendelkező kapcsolattartókat és az e-mail címet. Az áruházzal való kommunikáció szempontjából fontos a kapcsolatfelvétel az áruk átadásával, a szerződés elállásával vagy a panasszal kapcsolatban. Az eladó megbízhatósági ellenőrzésének másik módja a különféle felhasználói vélemények és értékelések. Ezeket ellenőrzött ár-összehasonlító webhelyeken találhatja meg.  Az ismerősök is segíthetnek, ha van tapasztalatuk a vállalkozásról. Ügyeljen arra, hogy kerülje az olyan online áruházat ahol nincs elérhetőségi adat és a címet csak P.O.Box alá rejtik és nem tartalmazza az egyértelmű üzleti és panasztételi feltételeket. Minden webhelynek és e-boltnak általános üzleti feltételeket kell tartalmaznia.

Biztonságos böngésző és csatlakozás

Ha nem vásárol utánvéttellel vagy fizetéssel a futárnak, hanem a banki fizetést választja a fizetési átjárón keresztül, biztonságos eszközre (számítógép, laptop, tablet, mobiltelefon) van szüksége. Ehhez átfogó biztonsági szoftvert kell használni, amely antivírust, tűzfalat és legfőképpen az online fizetési védelem funkcióját tartalmazza. Magában a böngészőben észlelhet egy lakat ikont az e-shop webhely címe mellett. Zöldnek kell lennie, a zár zárva van, és amikor rákattint, meg kell jelennie a biztonságos kapcsolatról, a tanúsítvány érvényességéről, a sütik használatáról, valamint a webhely és az engedélyek egyéb beállításairól való információ. Az ikon megfelelő megjelenítése meghatározza személyazonosságának és a webhelynek nyújtott adatok titkosítását és védelmét.

Az online vásárlás másik kockázati tényezője az ismeretlen Wi-Fi hálózathoz való csatlakozás. Ha otthonról vásárol a saját Wi-Fi hálózatán keresztül feltételezzük, hogy jól be van biztosítva idegen behatások ellen. Ismeretlen hálózatok esetén viszont nem ismeri a biztonsági részleteket. Ezért nem ésszerű nyilvános Wi-Fi  hálózathoz csatlakozva vásárolni.

Biztonságos online fizetés

Az online áruházban történő vásárlásért több fizetési móddal is fizethet. Jó végiggondolni, hogy melyik mód a legjobb az Ön számára és a legbiztonságosabb. Egyes fizetési módok esetén az eladó díjat számíthat fel a termék árához. Ez általában utánvételes felár.

 

Online kártyás fizetés

Ez a fizetési mód magában foglalja a fizetési átjárón keresztül történő fizetés lehetőségét. Az eladó webhelyéről egy biztonságos fizetési átjáróhoz irányítanak, ahol megadja a fizetési kártya adatait. Csak néhány ellenőrzött biztonságos fizetési átjáró létezik, így könnyen ellenőrizheti, hogy melyik szolgáltatást fogja használni. Ez a fizetési lehetőség gyors és egyszerű. Néhány nagy bank rendelkezik fizetési átjáróval. Például Tatrabanka, Slovenská sporiteľňa vagy VÚB. Az online kártyás fizetés ellenőrzött szolgáltatása a Go-Pay, a GP webpay (ČSOB), a TrustPay, valamint a külföldről történő vásárlás esetén a PayPal átjárón keresztül történő fizetés. Óvakodjon a banki átutalással vagy pénzváltással történő fizetés díjától.

Fizetés átutalással

Ebben az esetben a megrendelés elkészítése után az eladó küld egy bankszámlaszámot, amelyre átutalja az áruk összegét. Ez a folyamat meghosszabbíthatja a kézbesítést, amíg az egyik banktól érkező pénz el nem jut egy másik bank számlájára. Különösen a különböző bankoknál.

Fizetés a banki portálon keresztül (azonnali fizetés banki átutalással)

A banki portálon keresztül történő fizetés kényelmes és biztonságos mód, amennyiben átirányítják az e-boltból a saját bankjába. Ezenkívül ezt a módszert kétfaktoros hitelesítés védi. A bank más módon, például egyszeri kóddal (sms) kéri Önt a fizetés megerősítésére.

Utánvételes fizetés a futárnak

Valószínűleg ez az egyik legbiztonságosabb fizetési módszer, amikor az árut a futártól veszi át. Ha az eladó nem küldi el Önnek a megrendelt árut, akkor nem fizet. Ezt a módszert általában drágább  és ez növeli a vételárat.

Természetesen minden tranzakció során egy csaló eladó áldozata lehet. Ezért fizetés előtt ellenőrizze jól. Ez különösen igaz az ismeretlen e-boltokra, amelyekkel kapcsolatban nincs tapasztalata. Néha egy másik eladóhoz képest eltúlzottan alacsony ár drágába kerülhet Önnek.

 

 

Milyen jogai vannak a vevőnek az online vásárlás során

A 14 napon belüli indoklás nélküli visszaküldés az a jog, amely a vevőre vonatkozik az e-boltban történő vásárlás során. Ezt a jogot csak akkor igényelheti, ha olyan online áruházban vásárol, ahol fizikailag nem tekintheti meg az árut. Ez nem vonatkozik egy áruház e-boltjában történő vásárlásokra. Ilyen esetben az eladó, a megvásárolt árut egy e-boltból, a szerződés visszavonásától és az áru visszaszolgáltatásától számított 14 napon belül, köteles a kapott fizetést haladéktalanul visszaszolgáltatni. Ennek tartalmaznia kell a teljes összeget, a postaköltséget is beleértve. Az áruk törvényben előírt határidőn belüli visszaküldésének költségeit, azaz a postaköltséget a fogyasztó fizeti. Ne feledje azonban néhány olyan kivételt, amelyekre a 14 napos visszatérés nem terjed ki. Ide tartoznak az olyan adathordozók, mint a hang- és videofelvételek, a kicsomagolt számítógépes szoftverek, valamint az olyan termékek, amelyeket higiéniai okokból nem lehet visszaküldeni a kicsomagolás után. Ezért figyelmesen olvassa el az e-bolt üzleti feltételeit.

 

A megadott jótállási időn belüli panaszok egy másik módja annak, hogy meghibásodás esetén kijavítsák vagy kicseréljék a megvásárolt árut. A törvény 18. §. 4. bekezdése alapján a vásárlók védelmére a panaszok orvoslására 30 napos határidő van érvényben. Ezen időszak után a fogyasztónak ugyanolyan joga van, mintha az árunak olyan hibája lenne, amelyet nem lehet megjavítani, azaz. törvényes joga van az adásvételi szerződés felmondására (visszatérítés) vagy az áruk cseréjére. A Ptk. 620. §-ának rendelkezései szerint a jótállási idő 24 hónap. Bizonyos esetekben a gyártó a termék nyilvántartásba vétele után meghosszabbítja azt egy újabb időszakra. A meghosszabbított garancia lehetőségei különösen elektronikában és készülékekben használhatók. Ezeket az információkat közvetlenül az eladó üzleti feltételeiben is megtalálja. Ha nem tudja érvényesíteni jogait, vagy fogyasztói jogait megsértették, forduljon a Szlovák Kereskedelmi Felügyelethez.

 

Ár áfa nélkül és áfával

Az eladó köteles (ha áfa-fizető) megadni az áruk árát, beleértve az áfát vagy egyéb díjakat is. A legtöbb kereskedő az árat áfával és áfa nélkül teszi közzé. Az áfás ár meghatározó a végső törzsvásárló számára.

Termékleírás és fotó

Ügyeljen a szemléltető fotóra és a kiegészítő termékleírásra. A termék jellemzői, de kialakítása is eltérhet attól az országtól függően, amelybe szállítják. További probléma lehet a hálózati adapter. Az Egyesült Államok és néhány más ország piaca eltér az Európától. Bizonyos esetekben a csatlakozókat kiegészítő elemekkel forgalmazzák. Ellenőrizze ezt az információt.

Kommunikáció az online áruházzal

 Az online áruházzal való kommunikáció szintén fontos, ezért vásárlás előtt győződjön meg arról, hogy vannak-e kapcsolatok az oldalon. Néha jó ellenőrizni a telefonszám valódiságát és elérhetőségét.

Az online vásárlás előnyei

Az online vásárlási platformnak megvannak az előnyei. Széles áruválaszték, egyszerű megrendelés és alapvetően gyors szállítás közvetlenül a címre. Manapság annál is inkább, mivel vannak olyan üzletek és bevásárlóközpontok, ahol vásárolni lehet, világjárvány miatt zárva vannak.

Hátrányok és kockázatok

Valószínűleg a legnagyobb hátrány az, hogy fizikailag nem láthatja az árut úgy, mint a boltban. Néha a fotón levő termék kissé más, mint a valóságban. A termék nem egyezik az e-shop oldalán található leírással és képpel. Ruhák és cipők esetében előfordulhat, hogy a méret nem felel meg Önnek. Az ilyen árukkal rendelkező oldalakon általában vannak mérettáblázatok is. Kockázatos olyan ellenőrzött, ismeretlen e-boltokban vásárolni, amelyekről nincs elegendő információ.

 

Röviden

Ma számos olyan weboldalt talál az interneten, ahol vásárolhat. Legtöbbjüket az ügyfelek ellenőrzik, és teljesen jogosult eladással bírnak. A csalók felderítésére Önnek is nagy figyelmet kell fordítani. Mindig ellenőrizze az online áruház üzemeltetőjének adatait. A hatályos jogszabályok szerint az online áruház üzemeltetője köteles valós adatokat közzétenni a weboldalán.

Ezért célszerű ellenőrizni az információkat:

- a vállalat vagy üzemeltető neve

- cég címe

- számlázási információ

- vállalkozói adatszámok

- a vásárlás általános és kereskedelmi feltételei

- a szerződéstől való elállás feltételei és a panasz módja

- elérhetőség

Ellenőrzéskor érdeklődjön az áruk szállítási idejéről is. Néhány e-boltban vannak külső raktárban lévő áruk, amelyek meghosszabbítják a szállítási időt. Előnyben részesítsen egy ellenőrzött viszonteladót. Olvassa el a vásárlói és felhasználói véleményeket. Ha nem biztos benne, ne fizessen előre az árukért. Legyen óvatos, ha az eladó információkat kér Öntől, például a bankszámlaadatokat, a személyazonossági számot, a vezetői engedély számát vagy a jelszavakat. Az ilyen esetekben ne vásároljon. A vásárláshoz elegendő az olyan információ, mint a számlázási és szállítási cím, az elérhetőség, az e-mail és a futár telefonszáma. A vásárlás során meg kell állapodni az adatok feldolgozásának feltételeiről, és az e-bolt gyakran engedélyt kér Öntől egy hírlevél küldéséhez. Természetesen nem kell azt megadnia, ha nem érdekli a hírek fogadása. Egy idő után visszavonhatja és visszavonhatja a reklám e-mailek küldését is. Online vásárlás esetén inkább a Szlovákiában bejegyzett online áruházakat részesítse előnyben. Ezekre a szlovák jogszabályok vonatkoznak, és a Szlovák Köztársaság joghatósága alá tartoznak. Ha megsértik vásárlói jogait, forduljon a Szlovák Kereskedelmi Felügyelethez.

Infoline (HÉ - PÉ: 8:00 - 15:30)
Webáruházunk a TonerDepot.hu
használatával beleegyezik a sütik (cookies) használatába, amelyek segítenek jobbá tenni szolgáltatásainkat.
Több információ.