Metaverzum, tényleg?
Nagyon szeretnénk egy alternatív világot
Az olyan kifejezések, mint a kiterjesztett valóság AR, vagy a virtuális valóság VR, már régóta ismertek számunkra. A virtuális világ kapcsán legfeljebb filmekben vagy a Second Life játékban találkozhattunk vele. Ilyen jellegzetes megnevezése van egy népszerű online játéknak, amelyben a létrehozott avatart felhasználhatja a virtuális digitális világban való létezéshez. Ezen az alapon több olyan játék van, ahol számítógépes karakterként alternatív életet élhet, bár korlátozott formában. Játékosként végigsétálhat a virtuális világban, építkezhet és barátokat is szerezhet.
Nem Meta, mint Meta
Mark Zuckerberg néhány héttel ezelőtt bejelentette, hogy a Facebook közösségi hálózat jövője a „közeli" időszakban jelentős átalakuláson megy keresztül, és Metaverzum-má (METAVESRE) alakul át. Hogy ezt komolyan gondolja bizonyítja az is, hogy a Facebookot lefedő céget viszonylag gyorsan átnevezte Meta-ra. A felhasználók már észrevették ezt a változást a szolgáltatásokban és alkalmazásokban. Az új átnevezéshez új logó is készült.
Az új logó nem maradt kritika nélkül. Gyakran hasonlítják össze a migrén kezelésével foglalkozó M-sense cég logójához. Itt igazán érdekes hasonlóság áll fennt. Meg kell jegyezni, hogy a Facebook közösségi hálózat neve nem változik. Ez csak a végső lefedő céget, vagy ha úgy jobban tetszik, a Facebook anyavállalatát változtatja meg a Meta névre, és ez alá tartozik a Facebook, az Instagram, a WhatsApp és más olyan szolgáltatások, mint a Facebook Portal vagy az Oculus Quest.
Ready Player One
De térjünk vissza ahhoz, amit Zuckerberg a Facebook közösségi hálozatán tervez. Az ő víziója, a Metaverzum egyfajta mindannak az összeköttetését jelenti, amit a felhasználók a közösségi hálózatokon tesznek. A virtuális és a kiterjesztett valóság állítólag sokat segít nekik. Ez egy valamilyen alternatív élet lesz, vagy menekülés a valódi életünk elől? 2018-ban megjelent egy amerikai sci-fi film, Ernest Cline Ready Player One című könyve alapján (a könyv 2012-ben jelent meg). Zak Penn forgatókönyve alapján Steven Spielberg rendezte. A történet 2045-ben játszódik, és az emberiség nagy része használja az OASIS-t, ami egy virtuális valóság szimuláció. Egyfajta menekülés a valódi barátságtalan világból a virtuális valóság szórakoztató univerzumába. Mennyire ihlette meg Mark Zuckerberget ez a történet, akár film, akár könyv formájában, akár a 90-es évek Snow Crash című sci-fi regénye? És hasonló sors vár ránk, hogy a digitális virtuális valóság menekülés és menedék lesz számunkra?
Hogyan látja ezt Mark Zuckerberg
A Facebook alapítójának elképzelése mindennek az összekapcsolásában rejlik(ez a meta görög szó igazi jelentése), nem csak a szórakoztatásban. Az üzleti találkozóknak, a kreativitásnak, a vásárlásnak és sok más tevékenységnek a virtuális világ részévé kell válnia. Ezt a világot pedig decentralizálni kell egyetlen szervezet irányítása nélkül, a kriptovaluta fizetések támogatásával. A Metaversumnak össze kell fognia számos vállalat együttműködését. A kriptovaluták támogatása mellett előfeltétele van a 3D avatarokat és azok kereskedelmét takaró NFT tokeneknek is, mint például az NFT. Zuckerberg 10 milliárd dollárt különített el erre a projektre. Valószínűleg a következő évtizedben az emberek többsége az internet teljesen magával ragadó 3D-s verziójában tölti majd az idejét, amely nem csak a Meta hardvert, hanem más cégek által készített eszközöket is tartalmaz. Nagy a nyomás nehezedik a fejlesztőcsapatokra. Olyan technológiát várnak tőlük, amely egy napon lehetővé teszi, hogy egy virtuális térben teljes értékű avatárként jelenjen meg, vagy mint önmagunk hologramjaként a világ bármely pontján élő barátaink valódi nappalijában.
Hogyan értelmezzük a Metaverzumot
Tekinthetjük egymáshoz kapcsolódó digitális világok vagy terek sorozataként, hol a virtuális valóságban, hol egy közösségi hálózaton keresztül, és néha valós idejű referenciapontokat tartalmaznak a fizikai világban. A szoftver, amely Zuckerberg Metaversum megközelítésének középpontjában áll, a Horizon nevet viseli. Jövőre a vállalat azt tervezi, hogy bemutatja a Project Cambriát, a Connect-en bemutatott csúcskategóriás vegyes valóságos headsetet, amely a virtuális grafikát a valós világgal színesben ötvözi. Az arcok és a szemek követésén alapul, hogy valósághűbb megjelenítést tegyen lehetővé az avatarok számára.
A Nazaré nevű AR-szemüveg is fejlesztés alatt áll. Bár nem elérhetők, Zuckerberg széles körben használhatja őket, akárcsak a mai mobiltelefonokat. Az ötlet az, hogy ellentétben a VR headsetekkel, amelyek Önt kiemelik a valós világból. A nazaré úgy fog kinézni, mint egy közönséges szemüveg, amelynek kijelzői képesek lefedni a körülöttünk lévő számítástechnikai világot.
Nem teljesen világos, hogy ez a termék a Metaversumnál eléri-e azt, amit Zuckerberg tervez, de kétségtelen, hogy ez egy merész lépés. A metaverzum lényegében új, maximalista irányt ad Zuckerbergnek a mozgáshoz. Az idő eldönti, hogy ez mennyire kivitelezhető.
Mark Zuckerberg azt mondta, hogy új márkaidentitásra van szüksége, amely közvetlenül illeszkedik ahhoz a jövőképhez, amelyen dolgozik. Van egy bizonyos cél a márkaidentitás magasabb szintjén, majd van egy technikai és funkcionálisabb cél. A magasabb szint az, hogy a Facebook a közösségi média ikonikus márkája. Az emberek azt hiszik, hogy ez egy közösségi média vállalat, de a vállalat úgy gondolkodik önmagáról, hogy ők egy technológiai vállalat, amely olyan technológiákat hoz létre, amelyek segítik az embereket, hogy kapcsolatba lépjenek egymással.
A virtuális világ létrehozásának ötlete már régóta megjelent néhány játékban. Az első tippek a népszerű Sims játékhoz, vagy bizonyos értelemben a World Of Warcrafthoz nyúlnak vissza. Később nagyon érdekes lett a már említett Second Life. Ma a Roblox nagyon népszerű a virtuális világok elve alapján. Saját avatarja van, amellyel különféle virtuális tereket látogathat meg. Létrehozhatja a sajátját, amelyre meghívhatja a barátait. Kiegészítőket, ruhákat vásárolhat, és ha ügyes, készíthet és árulhat kiegészítőket a roblox pénzzel. A Metaverzumnak mindezt sokkal nagyobb és sokkal tökéletesebb változatban kellene kínálnia. Ez Mark Zuckerberg elképzelése, és az idő eldönti, hogyan valósítható meg.