Papír vs e-kommunikáció és a környezetre gyakorolt hatás


A „Go Paperless", a „Go Green" és a „Save Trees" gyakori felhívások, amelyekkel sok szervezet arra ösztönzi ügyfeleit, hogy váltsanak elektronikus tranzakciókra és kommunikációra. Mennyire alapulnak ezek a kihívások azon az igazságon, hogy az elektronikus kommunikáció és a digitalizálás környezetbarátabb?

Az ilyen típusú üzenetek azt a benyomást keltik, hogy az elektronikus kommunikáció sokkal környezetbarátabb, mint a papíralapú kommunikáció. Ezt szélesebb összefüggésben kell szemlélni, mielőtt ilyen kijelentést tennénk, anélkül, hogy figyelembe vennénk a különböző médiák teljes élettartamát. 

A papír továbbra is egyedülállóan megújuló és fenntartható termék. A fő nyersanyagot, a fát gondosan ellenőrzött és fenntartható módon termesztik és takarítják ki. Megállapíthatjuk, hogy az európai erdők, ahonnan a legtöbb nyersanyag származik, az elmúlt 15 évben Svájc nagyságú területtel nőttek.

Az IKT szektor (információs és kommunikációs technológia) a villamosenergia-fogyasztás 5-9%-át adja, ami a globális üvegházhatású gázok kibocsátásának több mint 2%-a (valamint az összes légi közlekedés). Ha nem állítják meg, az IKT-lábnyomot 2040-re a globális kibocsátás 14%-ára nőhet.

Kevesebb papír vs több áramfogyasztás

Itt el kell mondanunk, hogy a környezet védelme érdekében egyes tényezőkre összpontosítunk, míg másokat figyelmen kívül hagyunk. Pontosan ez a helyzet, amikor az erdők megmentése érdekében a vállalatok az elektronikus kommunikációt részesítik előnyben, és papírmentes irodákra törekednek. Gyakori, hogy a digitális technológiák hatását túl gyakran elfelejtik. A Two Sides vállalat kutatása szerint az európai fogyasztók csaknem 60%-a gondolja úgy, hogy az elektronikus kommunikáció jobb a környezet számára, mint a papíralapú kommunikáció.

 

A cégek és magánszemélyek egyre gyakrabban veszik igénybe a "felhő-tár" szolgáltatásokat. A hatalmas "mega adatközpontok" szinte mindent tárolnak, amit online csinálunk, beleértve az internetes kereséseinket, a közösségi médiában megjelent bejegyzéseinket és az online nyilatkozatainkat.

Ez nagy problémát okoz az elektronikai hulladékkal kapcsolatban, amely óriási mértékben növekszik. 2019-ben az iparág 53,6 millió tonna e-hulladékért volt felelős világszerte. Ez 350 tengerjáró hajó tömegének felel meg, és riasztó, 21%-os növekedést jelent az elmúlt öt évben.

Ez nagy problémát okoz az elektronikai hulladékkal kapcsolatban, amely óriási mértékben növekszik. 2019-ben az iparág 53,6 millió tonna e-hulladékért volt felelős világszerte. Ez 350 tengerjáró hajó tömegének felel meg, és riasztó, 21%-os növekedést jelent az elmúlt öt évben.

2019-ben a világ e-hulladékának mindössze 17,4%-át gyűjtötték össze újrahasznosítás céljából (Európában 42,5%-át). Az újrahasznosítási tevékenység azonban továbbra sem tud lépést tartani az e-hulladék globális növekedésével. A növekvő hulladékáram nem ökológiai ártalmatlanítása és feldolgozása jelentős kockázatot jelent a környezetre és az emberi egészségre.

A digitális eszközökből, szerverekből, áramfejlesztőkből származó alapanyagok gyakran kimeríthetők, szűkösek és nem megújulnak, és az is ismert tény, hogy nehéz újrahasznosítani.

 

Greenwashing- Zöldmosá

 "A zöldmosás egy termék, szolgáltatás, technológia vagy vállalati gyakorlat környezeti előnyeiről szóló megalapozatlan vagy félrevezető állítások gyakorlata."

 

 

Talán hallotta már a "Greenwasch" kifejezést, amelyet "zöld csillogósnak" is neveznek. Ez egy bizonyos reklámforma, melynek alapja a megtévesztő zöld marketing és a zöld PR annak érdekében, hogy meggyőzze a közvéleményt, a fogyasztót arról, hogy a cég terméke, szolgáltatása, céljai és politikája kíméletes és a környezet védelmére összpontosít.

A vállalatok gyakran szándékosan használják a Greenwashing stratégiát, hogy elvonják a figyelmet saját környezeti hiányosságaikról vagy beszállítóik hibáiról. Nem egyszer láthatunk olyan céget, amely lényegesen több erőforrást fektet a zöld reklámozásba, mint amennyit a gyártási folyamat során a környezetbarátabb gyakorlatokra fordít. Az elmúlt években nagy sikert aratott a „zöldnek lenni", és egy zöld reklámkampány segítségével megtévesztő képet alkotni egy zöld vállalatról, amely alapvetően egy erősen környezetszennyező energiaipari vállalat.

A Greenwashing néhány nyilvános vádja és a Two Sides bevonása nyomán a világ több mint 750 legnagyobb szervezete eltávolította azokat a félrevezető állításokat, amelyek szerint a digitális átállás jobb a környezet számára.

Ki az a Two Sides

A 2008-ban alapított non-profit globális kezdeményezés a nyomtatott, papír és papírcsomagolás egyedülálló fenntartható és vonzó tulajdonságait népszerűsíti. A kampány a Two Sides és az erdészeti, cellulóz- és papíripari, csomagolási, tinta-, nyomdai előkészítési és nyomtatási, kidolgozási, kiadói, boríték- és postai szolgáltatók együttműködése.

A Two Sides Európában, Észak- és Dél-Amerikában, Ausztráliában, Új-Zélandon és Dél-Afrikában működik. A fenntartható fejlődés megértését a Környezetvédelmi és Fejlesztési Világbizottság (Brundtland Bizottság) meghatározására alapozza.

"A fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő generációinak lehetőségét saját szükségleteik kielégítésére."

A papír még mindig játékban van

Annak ellenére, hogy a pénzügyi szervezetek, közszolgáltatók, távközlési és egyéb szervezetek „papírmentességre" ösztönzik ügyfeleiket, nem minden fogyasztó üdvözli a digitálisra való átállást, és értékeli a papíralapú kommunikációt. Jelentős százalékot tesznek ki az idősek, akik inkább a papíralapú kommunikációra, számlák, kimutatások küldésére hajlanak, mintsem az elektronikus kommunikációra.

A Two Sides 2021-es felmérése szerint a fogyasztók 74%-a úgy gondolja, hogy jogában áll megválasztani, hogyan fogadja (nyomtatott vagy elektronikus) kommunikációt a szolgáltatójától. További 54% gondolja úgy, hogy nem kellene többet fizetnie a papíralapú számlák vagy kivonatok választásáért, és 49% egyetért azzal, hogy amikor a szolgáltatója arra kéri őket, hogy térjenek át az elektronikus számlákra és kivonatokra, azt mondják, hogy ez jobb a környezet számára, akkor valójában költségmegtakarításról van szó.

Infoline (HÉ-PÉ: 8:00-15:30)