Irodaszerek és iskola

Színpszichológia a marketingnyomtatásban

Ha olyan terméket vásárol, amelyet soha nem tartott kézben vagy látott, többé-kevésbé a reklámra és a marketingkampányra támaszkodhat. Itt szó esik grafikáról, esztétikáról, esetleg fényképekről, de nem utolsósorban a színekről. Alapvetően mindennek az összegzéséről. Egy marketingkampány kinézete szó szerint létrehozhat vagy megtörhet egy márkát. A színek fizikailag és mentálisan is hatással lehetnek a potenciális vásárlóra? Pszichológiai szempontból ezt a jelenséget színpszichológiának nevezzük.

Akár hiszi, akár nem, a színek oly módon hatnak ránk, ahogyan a legtöbben korábban nem is gondoltuk volna. Befolyásolja hangulatunkat és döntéseinket, sőt még étvágyunkat és egészségünket is befolyásolhatja. Szeretne tudni valamit a színek pszichológiájáról? Amikor legközelebb marketingkampányt tervez, a pszichológia segítségével irányíthatja ügyfeleit a megfelelő irányba.

Valamit a színpszichológia történetéről

A színek használata a lélek és a test gyógyítására évezredek óta bevett gyakorlat. Az egyiptomiak színpszichológiát gyakoroltak, még mielőtt a „színpszichológia" kifejezést megalkották. A pihenőszobákat narancssárgára festették, hogy enyhítsék a fáradtságot, lilára, hogy javítsák a bőrt, és kékre, hogy enyhítsék a fájdalmat. A színeket a világ egyik legrégebbi holisztikus orvosi gyakorlatában használták és használják ma is. Ez az alternatív gyógyászat azt állítja, hogy a színeket az egészség javítására használja a hangulatunk befolyásolásával. Az indiai történelmi gyökerű ájurvédikus orvoslást több mint 3000 évvel ezelőtt fejlesztették ki, és ezeket a hangulatot befolyásoló színeket dosháknak nevezték. Az ayurvédikus szakemberek három különböző dóshába sorolják az embereket fizikai megjelenésük alapján, és állítólag mindegyik dóshát más-más szín befolyásol.

 

   

fottó: canva

 

Bár a színeket már évek óta használják terápiára, a színek pszichológiáját nem igazán tanulmányozták olyan sokáig. 1810-ben Johann Wolfgang von Goethe német költő és művész adta ki az első színpszichológiáról szóló könyvet, a Színelméletet. Beszélt a különböző színek jelentéséről, és arról, hogy szerinte a különböző színek különböző érzelmeket válthatnak ki.

Elméletét elvetették, mert tudományos kutatások nem támasztották alá, és főként saját véleményén és tudásán alapult. Kiderült azonban, hogy valamire mégis rájött, mert azóta egyes megállapításait a modern kutatás valóban megerősítette.

1942-ben Kurt Goldstein neuropszichológus kísérletekkel és tudományos kutatásokkal próbálta támogatni Goethét. Hipotézisét pontatlannak ítélték, mert nem tudott más tudósokat rávenni kutatása támogatására. Ennek ellenére kutatásai továbbra is óriási szerepet játszottak a modern színpszichológiában. A modern színpszichológia folyamatosan igyekszik bebizonyítani, hogy a színek testileg és lelkileg is hatással vannak az emberre. 

A színpszichológia tanulmányozása során a kutatás három fő területre összpontosít: a színpreferenciákra, a színre adott fiziológiai reakcióra, valamint a színeknek az emberi érzelmekre és viselkedésre gyakorolt hatásaira. A színpreferencia nyilvánvaló okokból fontos, mert ha valakinek megtetszik egy adott szín, akkor az vonzza. A kutatók a színekre adott fiziológiai válaszokat vizsgálják olyan dolgok mérésével, mint a vérnyomás, a pulzusszám és az agyi aktivitás. 

A színek emberekre gyakorolt érzelmi hatásának vizsgálatára a kutatók a Szemantikus Differenciál Skála nevű pszichológiai tesztet alkalmazzák. Ez utóbbi két ellentétes jelentésű melléknevet kínál fel, és a válaszadókat arra kérik, hogy a tárgyat, jelen esetben egy színt helyezzék el oda, ahol a melléknevekhez viszonyítva tartozik. Ez a kutatás segít tesztelni és megfigyelni, hogy a különböző színek hogyan befolyásolják a különböző választásokat és viselkedéseket. 

Miért használjuk a színpszichológiát a marketingben

A spektrum minden egyes színét alaposan megvizsgálták, és különböző érzelmekhez társították. Minden munka már elvégződött ezen a területen, és Ön marketingesként a maga javára fordíthatja ezt a kutatást, amit mindenképpen meg kell tennie. Tanulmányok alapján bebizonyosodott, hogy a vásárlók 93%-ára a vizuális megjelenés, közel 85%-ukra pedig maga a szín van hatással. 

Például, ha sétál a bevásárlóközpontban, nem gondolja, hogy nagyobb valószínűséggel lép be egy vagány színekkel és menő mintákkal rendelkező üzletbe, mint egy bézs és fehér ruhákkal teli üzletbe? Vagy képzelje el, hogy a városa közepén sétál. Valószínűleg megállna, és elolvasna, vagy akár csak regisztrálna egy plakátot, ha az olyan élénk és tiszta lenne, mint egy fekete-fehérben nyomtatott. A színre mindig gondolni kell, amikor új marketingkampányt indít. Szó szerint befolyásolhatja közönségét pusztán a színekkel. És bár nem mindenkit érint egyformán, van néhány általános színelmélet, amivel tisztában kell lennie.

A színek és hatásuk

A színkör általában felére van osztva, két színkategóriát hozva létre: meleg színeket és hideg színeket. Mindegyikhez különböző érzelmek kapcsolódnak. A meleg színek, mint a piros, narancs, sárga és világoszöld olyan érzelmeket váltanak ki, mint a szenvedély, a lelkesedés, az energia és a boldogság. Míg a hideg színek, mint a lila és kék, valamint a sötétebb zöldek nyugalmat és professzionalizmust idéznek. Annak ellenére, hogy valóban ki akar váltani valamit a közönségében, nem ajánlott a színkör egyik oldalát a másikra tolni; az egyensúly továbbra is kulcsfontosságú.

A lila

A lila színt leggyakrabban a luxushoz kötik. Királyinak és méltóságteljesnek tartják. A képzelethez és a spiritualitáshoz kapcsolódó színként érzékelik, amely tökéletes egyensúlyt teremt a fizikai és a lelki egyensúly között. Hideg szín lévén köztudottan megnyugtatja és kielégíti az elmét, nyugalmat és magabiztosságot ad a felhasználónak a döntéshozatalban. Az olyan kozmetikai márkák, mint az Urban Decay, az Aussie és a Tarte, lila színt használnak logóikban. A szépség- és öregedésgátló márkák, amelyeket olyan dolgokkal társítanak, mint a luxus, a képzelet és a fizikaiság, gyakran a lila szín felé fordulnak. Az arannyal kombinálva az exkluzivitást és a luxust idézi.

A piros

A piros nagyon erős szín, és valószínűleg az egyik legfényesebb. Köztudott, hogy sürgető érzést kelt, és gyakran társul a félelemmel vagy a szerelemmel. Energetizáló tulajdonságai felhívják a figyelmet és fenntartják az összpontosítást. A vörösről is ismert, hogy serkenti az étvágyat, és a gyorsétteremláncok gyakran használják. Látni fogja a McDonald's, a Chick-Fil-A, az In-N-Out, a Chipotle és a Pizza Hut logójában. Valójában sokkal nehezebb olyan gyorséttermi láncokat találni, amelyek nem használnak pirosat a logójukban.

A kék

A kék valószínűleg az egyik legnépszerűbb szín. A bizalomhoz és a biztonsághoz kapcsolódik, és gyakran használják a nyugalom, a béke, a víz és a megbízhatóság kifejezésére. A férfiak gyakran a kék színt részesítik előnyben, ezért ha a fő közönségét a férfiak teszik ki, gondoljon a kékre! Ezenkívül a kék a leggyakrabban használt szín a vállalatoknál a vállalati térben. A HP, a Dell, az Intel és az IBM is használja.

A zöld 

A zöld színt gyakran használják az egyensúly és a harmónia elősegítésére, és általában olyan dolgokhoz kapcsolják, mint a pénz, a hatalom, az egészség és a természet. A zöld nyugalmat serkenthet az agyban, és határozottsághoz vezethet a vásárlók körében. Sok organikus vagy környezettudatos márka zöldet használ márkaépítésében, abból a nyilvánvaló okból, hogy ez a legelterjedtebb a természettel és a környezettel kapcsolatos szín.

A sárga

A sárga szín örömöt, derűt és optimizmust ébreszt. Ha valami boldogat szeretne ábrázolni, valószínűleg a sárga a megfelelő szín. A sárga arról is ismert, hogy felébreszti bennünk a gyermeket, a kellemes, gyorsan elérhető termékeket vagy szolgáltatásokat kínáló cégek gyakran alkalmazzák a sárgát a márkaépítésben, olyan cégeknek, mint a McDonald's vagy a Best Buy, jól jött a sárga szín használata a márkaépítésben.

A fehér

A fehéret gyakran a tisztasággal, az egyszerűséggel és a természetességgel társítják. Jelképezheti az új kezdeteket és az ártatlanságot. Bármilyen szép is lehet helyesen használva, ne használjon túl sok fehéret a marketingkampányaiban, mert az túl minimálisnak és unalmasnak tűnhet.

A fekete

A feketét olyan dolgok megjelenítésére használják, mint a komolyság, az erő, a kifinomultság vagy a tekintély. A feketét, mint erőteljes színt, gyakran túl lehet használni, és ezért néha helytelenül használják. Megfelelő használat esetén a fekete rendkívül élesnek és erőteljesnek tűnhet, de ügyeljen arra, hogy enyhén lépkedjen vele. A fekete arannyal vagy ezüsttel kombinálva fényűzőnek tűnik.

Bár a színek nagy szerepet játszanak a fogyasztók befolyásolásában, még mindig fontos észben tartani, hogy kampánya sikerében minden vizuális tényező szerepet játszik. A színpszichológia elsajátítása fél siker, a grafika és egyéb vizuális szempontok szögezésével pedig sokkal sikeresebbé teheti kampányát.